1. Vad betyder efterbeteckningarna (Suffixer) C2, C3, C4, C5? 

C:et i beteckningen står för internal clearance (internt spelrum) som innebär att lagret har utrymme för expansion vid behov mellan lagringarna, medan du håller den yttre ringen och förflyttar den inre ringen i en radiell rörelse kommer du att upptäcka ett litet spel mellan de två ringarna. Alla lager har denna rörelse, det kan bara vara en liten mängd rörelse men kontrolleras av internationella standarder. C3 och uppåt betyder att lagret har mer spel än normalt och C2 betyder att lagret har mindre spel än normalt.

  • C2Mindre lagerspel än Normalt (0-0,009 mm)
  • CN - Normalt Lagerspel (0,005-0,02 mm)
  • C3Större lagerspel än Normalt (0,011-0,025 mm)
  • C4Större lagerspel än C3 (0,018-0,033 mm)
  • C5Större lagerspel än C4 (0,136-0,192 mm)

Men vilket lagerspel (clearance) ska man ha?

C3, C4 och C5 lager är lager som har ett extra inre radiellt spel för att klara av höghastighetsmiljöer där överskottsvärme genereras. De är inte lämpade för miljöer där kritisk anpassning krävs från början, t.ex. Där knivar och skär är inställda på varandra.

Tillämpningar som motorcykelhjul eller cykelhjul kräver inte C3-märkta lager. Om inte lagret du byter specifikt säger C3 på det, så bör du inte byta ut det med ett C3-lager, C3-lager är löst till känslan från nya och ofta klagar folk på att lagret är dåligt och har mer rörelse än det de ersätter. C4 och C5 är ännu lösare än C3-lager. Detta är kännetecknande för dessa högre än normalt frigående lager märkt C3, C4 och C5.

C2-märkta lager har mindre avstånd internt än standardlager och bör endast användas i applikationer som anger C2-spel.

2. Vad betyder ABEC?

ABEC står för Annular Bearing Engineering Council, som är en standard för att definiera toleransen och precisionen hos kullager. Toleransen hos ett kullager beror på hur mycket precisionen, utifrån ett absolut mått, kan variera vid tillverkningen.

Kullager som graderas med ABEC-systemet kallas oftast för "precisionskullager" och de graderas på en skala med talen 1, 3, 5, 7 och 9. Ju högre tal, desto större standardprecision. Det finns inga krav för vilket material kullagret ska vara gjort av. Kullagren behöver bara vara gjorda för en viss grad av precision.

Hur ABEC-betyg fungerar för skateboards och rollerblades

ABEC-betyg är bara udda nummer och börjar med ABEC 1

  • ABEC 1 är den mest råa, minst exakta, mest hållbara och billigaste.
  • ABEC 3 är vad de flesta billiga kompletta skateboards kommer med, särskilt skateboards från Kina. ABEC 3-lager fungerar för de flesta skateboard, men rullar inte så smidigt eller snabbt.
  • ABEC 5-lager är normen för skateboard. Du får en rimlig hastighet och till en rimlig kostnad.
  • ABEC 7-lager skulle vara mycket snabba och smidiga, men är dock dyra. Dessutom börjar du riskera att onödigt skada dem om du åker hårt eller aggressivt. Observera att vissa billiga utländska tillverkade ABEC 7-lager kanske inte förtjänar detta betyg.
  • ABEC 9 och högre skulle vara löjliga att använda på en skateboard om du åker i nedförsbacke eller något annat där ditt mål är att gå vansinnigt snabbt. Om du inte spenderar en förmögenhet på dessa lager, så lita inte på att de faktiskt är ABEC 9 du har fått.

 

 ABMA/ANSI Std. 20 ISO 492 DIN 620 JIS B 1514
ABEC 1 Normal P0 Klass 0
Klass 6X
ABEC 3 Klass 6 P6 Klass 6
ABEC 5 Klass 5 P5 Klass 5
ABEC 7 Klass 4 P4 Klass 4
ABEC 9 Klass 2 P2 Klass 2

3. Vad betyder friktion och hur påverkar det vilket lager jag ska köpa?

Friktion är inom fysiken en kraft som strävar att motverka den relativa rörelsen mellan två ytor som är i kontakt med varandra.

Bildas för mycket friktion så går lagret varmt och kan gå sönder i förtid och då behöver man alltså ett lager som erbjuder mindre friktion. Lager som erbjuder mindre friktion klarar oftast högre varvtal eftersom dom inte blir lika varma.

Sedan beror det på vilket material lagret är tillverkat av, om ytterbanan eller innerbanan är gjort av något annat material än stål. 

Vill man ha ett lågt frikerande lager eller icke frikerande, så bör man köpa ett öppet lager eller ett metallkapslat då dom erbjuder just detta. Längst ner på sidan hittar ni riktlinjer för SKF:s tätningsval.

Fördelar med kontaktfria lager

  • Jämfört med standardlager reducerar lager med låg friktion friktionens rörelse med 30% eller mer. Detta minskar ytnedbrytning, vilket minskar risken för maskinfel


Riktlinjer för tätningsval SKF Spårkullager

Symboler: +++ utmärkt, ++ mycket bra, + bra, o acceptabel,  rekommenderas ej (vanligast förekommande för SKF) 

Krav  Z RZ RSL RST RSH RS1
Låg Friktion  +++ +++ ++ ++ O O
Högt Varvtal  +++ +++ +++ + O O
Kvarhållning av fett  O + +++ +++ +++ ++
Skydd mot damm  O + ++ ++ +++ +++

Skydd mot vatten 

Statisk 

Dynamisk 

Högtryck 

 

-

-

-

 

-

-

-

 

O

O

O

 

+++

+

O

 

+++

+++

+++

 

++

+

O

 

På Remlagret.se så hittar du det mesta du behöver, skulle du inte hitta det du behöver så tveka inte att höra av dig till oss via vår e-postadress info@remlagret.se

 

Vi kommer efterhand att uppdatera informationen. Har du några synpunkter där du tycker vi har formulerat det fel eller tips på andra viktiga detaljer vi skulle kunna skriva om, skicka ett e-postmeddelande till info@remlagret.se